Unghästar!

Unghästar, med unga ryttare?  Passar ihop eller inte?

Ja man ser ju mer och mer inom ridsportsvärden att när det är dags att gå upp på storhäst så är det unghäst som gäller. Jag vet inte riktigt varför det blir så. Kanske tror man att man får mer för pengarna om man köper en unghäst och utbildar den själv. Men man vet ju inte hur unghästen blir. Jag hade tänkt att skriva mina tankar om detta vad jag tror/tycker verkar bra/dåligt med att köpa en ung häst som första storhäst.

Jag tycker att det finns för och nackdelar med att köpa en unghäst som första häst. Jag vet ju inte exakt hur det är men jag har sett det många gånger och jag vet hur man rider in och utbildar hästar.  Så jag kan ju ändå väga för och nackdelar mot varandra. Detta är alltså bara några av mina tankar som jag har fåt under olika samanhang.

Fördelar: om man köper en häst för 100 000 så kan man få ganska mycket olika hästar och om du köper en dressyr häst som gått medelsvår c med bra resultat och den kanske inte kan utvecklas super duper mycket men ändå lite. Då kostar den nog 100 000. Men om man istället vill ha en unghäst så kan du få en o inriden två/tre åring med sååå mycket bättre gång än den utbildade hästen. Men då har man ju ingen aning om hur hästen är att rida eller någonting. Alltså kanske den hästen blir super fin eller så går det inte så bra med den unga hästen och man kommer inte lika långt med den hästen som man skulle om man köpt den äldre och utbildade hästen.

Det är ju även väldigt roligt att se hur hästens utbildning går framåt, vilket man får göra om man utbildar en unghäst.


eller ett föl/unghäst????


Nackdelar: Om man själv är ung som ryttare och är fortfarande i  ”lära sig själv stadiet” (alltså när man håller på att träna upp sig själv inom ridningen) så kan det bli svårt att utbilda och lära en häst allting. Visst man lär sig ny saker hela tiden men om man inte ridit storhäst så mycket innan så har man kanske inte gjort alla storhäst rörelser som finns. Man kan kanske inte galoppombyten, galopp piruetter mm. Och då kan det ju bli väldigt svårt att lära hästen det eftersom man själv inte vet hur man gör.

Jag tror även att man lätt kan tröttna på ridningen när man håller på att rida in en häst då man inte kan göra så mycket. I början är ju allt om grunderna och på ponny har man kanske ridit och tävlat på hög nivå.  

Ja, detta är bara lite tankar.


Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0