Travare

Det är ryttaren som gör hästen!

Ja nu tänkte jag beskriva det jag menar med min rubrik också. Ja, jag anser inte att en travare är sämre än någon annan häst, dock har dem svårare för vissa saker än andra raser på samma sätt som vissa t.ex. har lätt att minska medans andra har svårt för det. Detta beror på hästens kropp och hur den är byggd, detta kan man inte komma ifrån. Men nu till det jag menar, med att ryttaren gör hästen.

Att travare klarar sig bra på tävlingsbanorna i de olika disciplinerna vet vi redan, men andledningen till att jag tror att det finns så mycket fördomar om travare är att man bara tänker på de travare som inte är välutbildade inom ridningen, de som ännu inte hunnit bli omskolade, till ridhästar. Men det är ryttarna som gör hästen, och om en travare säljs till en dålig, oerfaren ryttare, som inte kan utbilda hästar kommer det inte gå bra. Jag tror att problemet sitter i att man köper för outbildade hästar för vad man själv klarar av. 

Att travare är billiga vet nog de flesta. Då menar jag inte alla men i stort sätt går det att få tag på en travare under slaktvärdet, om man vill hitta en billig häst. Det tror jag även leder till att många okunniga ryttare köper outbildade travare som de inte klarar av att utbilda och rida själva, och det är där jag tror problemet sitter. Inte i rasen utan att de som köper dem helt enkelt inte kan tillräckligt mycket för att själva kunna utbilda och omskola hästen. Detta gäller ju inte alla utan vissa klarar av sina travare och kan utbilda dem bra osv, och för dessa går det oftast riktigt bra.

Så alla som har så mycket emot travare tycker jag ska tänka om, och tänka på vilka travare de egentligen tänker på. För jag vet en superfin häst som jag verkligen inte trodde var en travare och när jag fick reda på det blev jag paff, det syntes inte alls varken på kroppsbyggnaden eller på något annat sätt, utan det är en jättefin och duktig hopphäst som går jättefint i dressyren också. Men de travhästar som man tänker på är nog de som inte ryttaren klarar av, och då tänker man helt enkelt att "det är ju bara en travare". Jag tror att de som har något emot travare nog trots allt har sett minst en travare som de tyckt varit fin utan att veta om att det är en travare. 

Sen tycker jag också att man ska tänka på att inte ge massa skit till rasen för jag tror att det största problemet sitter i ryttarna. 

Döm inte hunden efter håren, elleri detta fall hästen ;)

Sen kan alla ha olika åsikter och tycka om vissa typ av hästar. Vissa kanske inte tycker om travare för sin egen del på samma sätt som inte vissa tycker om fjordingar eller nordsvenskar (eller vilken ras som helst).


Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0