Hästar är flockdjur!

Hästar är flockdjur.

Jag kan ha skrivit ett liknande inlägg tidigare eller så var det på våran förra blogg. Men jag tänkte att oavsett så har vi nog lite nya läsare som inte läst detta och eftersom detta ämne är något jag tycker är viktigt så vill jag skriva om det igen.

Hästar är flockdjur alltså går dem i flockar. Dem vill alltså ha kompisar i hagen och då blir jag faktiskt ganska arg när jag hör folk som säger att man inte ska ha sin häst med en hagkompis bara för att det är en tävlingshäst. Visst om man vill att hästen ska gå ensam för att det är det som fungerar bäst men bara för att den lilla risken att dem skadar sig i hagen ska förstöra en tävlingssäsong. Det är ju bara patetiskt enligt mig.

Okej  om man inte hittar en bre hagkompis till sin häst är det kanske bättre att den går själv istället för att den går i en flock/med en annan häst som den inte trivs med. DÅ ökar ju Skade risken vilket är onödigt. Men man kan ju hitta en hagkompis till sin häst som är super snäll och att hästarna bara gosar och kelar. Då är ju Skade risken mycket mindre än om hästarna är ”ovänner”. Jag anser att att alla hästar bör gå med en hagkompis och vi försöker att ha våra hästar tillsammans med en annan häst så ofta det går. Men om det inte fungerar är det ju bara onödigt att ha två hästar tillsamans som inte fungerar.

 

Och en sak jag brukar säga: om man inte vill att sin häst ska ha en hagkompis för att det är ”för dyr” så är hästen för dyr för en.


Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0