Skimmelsjukan

Ja här om dagen skrev jag om en skimmel som dött i skimmelsjukan, jag började även då ta reda på lite saker om skimmelsjukan, och kan säga att jag blir ganska förvirrad. Här på nätet har jag hittat texter från veterinärer som beskriver skimmelsjukan som att hästarna får hudtumörer och att de allra flesta skimlarna över 15 hade den. Oftast fick hästarna tumörerna runt svansen. Dessa tumörer skulle vara elakartade, men dock så spreds de inte så lätt på hästar så det är ytterst få hästar som dör av den.

Jag var inte riktigt nöjd med det jag letade fram och blev lite orolig när jag hittade andra som skrivit om sina hästar som hade det, bland annat stod det om en häst som hade en tumör stor som ett ägg. Trots storleken så var det bättre att låta den vara enligt ägarens veterinär (Denna text var inte skriven av veterinär). Även så var en veterinär ute i vårt stall som skulle vaccinera våra hästar och då passade vi på att fråga om skimmelsjuka. Denna veterinär litar jag verkligen på och hon sa att det var en godartad tumör och att man inte skulle operera då man kunde aktiver tumören. Även så skulle man hålla koll på knölar och liknande och se till att de inte växte men om de gjorde det skulle man kontakta veterinär.


Tror inte att det är någon fara med den här  skimmelsjukan, men man ska hålla koll på om sin häst får knölar, detta gäller alla hästar. Även kan man ju fråga sig om sjukdommen hade varit så allvarlig hade man väl knappast fortsatt att avla på skimmelston och -hingstar?


Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0