Ridskolor

Ja tidigare har det varit väldigt mycket inlägg om just ridskolor. Jag tänkte faktiskt också skriva ett inlägg om ridskolor för att ni ska få reda på lite vad jag tycker.

Jag tycker att de allra flesta ridskolornas hästar mår bra och tas väl om hand om, dock så tycker jag att de flesta ridskolorna använder sina hästar förmycket och att de går för hårt. Detta tycker jag märks ganska tydligt på hästarna då ridskolor har hältor mycket oftare än vad privatstall har. Men utöver det ser jag inget fel på själva hanteringen på de ridskolor jag varit på. På de ridskolorna har hästarna kommit ut vid 8 i hagen och in vid 14:30, det tycker jag är bra för att ändå ha en verksamhet. Hästarna där fick även gå i flock och de hade de hästar som fungerade i hop med varandra. De hade det bra där.

Dock brukar det vara ganska stökig miljö i ridskolemiljöer, vissa hästar klarar detta och andra inte. OM hästarna klarar det tycker jag inte att det är några problem. Men det jag däremot tycker är ett stort problem är ridningen på hästarna, de allra flesta är inte tillräckligt duktiga för att låta hästarna få en nyttig ridning, man styr bara mot hindren och rider dressyr ostadigt. Kanske inte ett så stort problem, men dessa hästar tycker inte att det är roligt att arbeta och gör mycket för att komma undan arbetet.

Visst, alla måste börja någon stans men jag tycker då att man ska tänka på att låta varierad nivå rida på alla hästar, i stället för att endast låta nybörjarna rida på de snällaste, som bara går och inte gör någonting medan de duktigare får rida på de svårare hästarna. Hade inte det varit bättre om även de snälla fick bli ridna ordentligt? Det tycker jag. För jag tycker inte att bristen ligger på hanteringen utan på ryttarna och även att de mindre ponnysarna alltid får gå med nybörjare och därför blir de ibland felridna. Även är problemet med ridskolor att vissa hästar går för hårt. Ja detta är min åsikt, men vad tycker ni är positivt/ negativt med ridskolor?


Sen tycker jag att hästarna går på samma underlag för mycket, och sen är det tråkigt att hästarna inte gillar någon person riktigt. Jag ser väldigt få ridskolehästar som lyser upp när någon ska hämta dem i hagen och kommer fram till personen med öronen fram och med glädje i blicken. Detta är riktigt tråkigt men samtidigt tror jag att hästarna mår bra utan att ha en stadig punkt som människa eftersom de har hästarna i deras flock.


Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0