Min åsikt om raser

En sak som jag tycker är väldigt tråkigt med hästvärlden är att alla har fördommar när det gäller allting och vissa typer av hästar och ryttare. Detta tycker jag är väldigt tråkigt men sen så tycker jag också att man måste inse lite varför man tycker på ett visst sätt om vissa typer av hästar och ryttare. Det är ju för att man har uppfattat dem så. Det är inte så att man hittar på att travare har svårt att galoppera eller att de inte kommer kunna mäta sig med framavlade ridhästar i tex. dressyr. Det man menar då är ju inte att alla travare är sämre på dressyr än alla andra framavlade dressyrhästar utan man menar ju att den bästa travaren på dressyr aldrig kommer att slå den bästa dressyrhästen. Men vem vet, jag kanske kommer att få tillbaka allt detta när jag ser en travare i VM.

Men på samma sätt ska man inte tänka att bara för att det är en travare eller körhäst från början kommer den inte kunna gå i dressyr eller hoppa, för det är FEL. Travare, körhästar ja de kan hoppa man kan rida dem i dressyr och ingenting med det är falskt men så är frågan om man tycker att det räcker för en själv. För om du tycker att en travare räcker fullt för dig som ridhäst, den travaren kanske är bättre än andra dressyrhästar, så varför säga något om det, den får satsa hur mycket den vill på den hästen medan andra satsar på hästar som är framavlade för det man vill/ska använda den till. Lägg dig inte i anser jag, men så är det ju att alla får ha sin egen uppfattning och jag har vissa uppfattningar om vissa raser för det är ju så att i snittet kommer alltid en framavlad häst till något vara bättre på det än vad den hästen som egentligen är till för någonting annat är. Tex i Hoppning och körhästar.

Så nu ber jag er att inse att Travare, körhästar mm, kan gå dressyr och kan hoppa men samtidigt vill jag att ni som har travare, körhästar mm som tycker att den är exakt lika bra som vilken annan häst borde tänka lite på att ja, det beror på vad man jämför med. Om du jämför med de dessyrhästar som går VM och OS så kommer en travare/körhäst aldrig kunna mäta sig med dem. Men om du jämför med en vanlig ridhäst, ja då ligger de kanske på samma nivå. Men du måste ju tänka på vad du vill använda hästen till och inte vad andra tycker. För DIN travare/körhäst kanske är finare än den där andra ridhästen i stallet. Men om du jämför den finaste dressyrhästen, som är framavlad för att gå dressyr och den finaste travaren i dressyr kommer det att vara stor skillnad på dem. PÅ samma sätt som en dressyrhäst inte skulle mäta sig med travarna på travbanan.

Sedan tycker jag att de som har travare/körhästar som ridhästar inte alltid ska ta åt sig av vad man skriver om travare/körhästar för om du tycker/vet att din häst är fin så varför tar du åt dig om någon skriver att en travare är "ful" eller att en person inte tycker om travare, eller att någon har sett en ryttare som red på en "ful" travar som inte kunde galoppera. Om någon tycker att en travare är "ful", Eller om någon tycker att ingen travare kan galopper, ja om din kan galoppera om din häst är fin varför bryr du dig. På samma sätt som vissa dressyrhästar kan vara "fula" kan väl travare vara det också? Eller? Det som är saken är att alla hästar oavsätt ras växlar i kvalité vissa travare kanske kan galoppera medans andra inte kan det. Vissa körhästar kanske kan hoppa medans andra kanske inte kan det. Det växlar..

Min åsikt är därför att man köpa en häst efter vad man ska använda den till, om du ska tävla dressyr, ja då tycker jag att man ska köpa en framavlad dressyrhäst men om du istället vill rida hemma och kanske endast starta någon enstaka tävling då kanske det är en travare som räcker/ är bäst för just dig. På samma sätt som vissa vill köra in sina ridhästar kan man väl rida på sin körhäst?


Men vissa hästar lyckas på det som dem inte är framavlade för tex. Den här frisern som var med i globen


Kommentera!<3
Postat av: Danielle

2012-02-17 @ 20:59:10
URL: http://frysmarkt.blogg.se/
Postat av: Danielle

Jag tar inte åt mig att det står en "ful travare" men jag tycker det är så onödigt att skriva så om det ändå inte finns fördomar mot raserna? Om man så gärna vill skriva att hästen var ful, då är det väl bara skriva att det kom en "ful" häst förbi.. Även fast det också är super töntigt och omoget. Men det blir ju lite fel när du skriver att det inte är rasen som är ful? Utan hästen? Ni säger emot er själva men aja, ni får väl ha era fördomar. Men jag tycker på samma sätt även fast jag inte skulle haft en FÖREDETTA-travare. Men ja, jag väljer att ha en utmaning istället för att köpa en rosettplockare.

2012-02-17 @ 21:06:54
URL: http://frysmarkt.blogg.se/
Postat av: Emily

bra skrivet. Man måste köpa en häst som man själv är nöjd med och kan använda till det man vill. När jag sålde mitt halvblod pga att den utvecklat artros och jag inte längre kunde tävla 110-120 klasser med honom så köpte jag mitt varmblod, har tidigare haft varmblod med. Hon är toppstammad inom travet och aldrig gått trav. Galopperar fint och duger gott och väl att tävla upp till 90 klasser med. Och det räcker för mig i nuläget. Den dagen jag vill upp till de högre klasserna igen så kommer jag köpa en häst som klarar det. Nu blir det mest pay and jumps och nån lokal då och då för skojs skull. Anser inte heller att travare är sämre hästar på något sätt men precis som du menar jag att man måste vara realistisk med vad ens häst klarar av. Oavsett ras.

2012-02-18 @ 10:16:40
URL: http://emilyojulius.blogg.se/
Postat av: Bonnie

Förstår hur du menar, skulle jag satsa på att rida högre klasser inom dressyren så skulle jag inte ha en travare men jag rider nu distans och då passar de alldeles utmärkt om man hittar rätt individ. Alla gillar olika, jag tycker t.ex. inte om varken PRE eller frieser men respekterar att andra vill ha dom men som distanshäst så är de helt fel.

Nu gick jag gymnasiet på strömsholm och har en unghästutbildning i ryggen vilket underlättar en hel del i utbildingen och det är nog ett av de större problemen med travarna, de som köper dom är inte redo att utbilda en häst.

2012-02-18 @ 15:25:47
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Sandra Plate

håller med dig :)

(har själv en fd travare som vann bla v75 mästerskapen 99, som jag tränat bla för camilla toll med, som inte ens visste att det var en travare förrän jag berättat det ;))

Dock anser ja lite av de du skriver. du gör verkligen stoora hopp. ne en travare kan inte mäta sig med en ridhäst på grand prix nivå (finns fåtal guldkorn där också naturligtvis), men haha. vilka ryttare har ens förutsättningar och talang att ta sig dit? det är inte många, dom allra flesta av oss kommer hålla sig på lokl/regional nivå, och där kan du faktiskt mäta dig med halvbloden , BEROENDE på ekipaget, :) Sen tycker jag att du klargör det väldigt bra att det är väll upp till en själv vad man vill ha för häst och inte ? det har ju faktiskt inte andra med att göra, och har heller ingen rätt i att döma ner och "hitta fel" på den andres häst. Men det är sånna tyvärr vi är inom hästvärlden, det ska klankas ner på folk, även fr dom det går bra för.

bloggtips: http://www.sensation.devote.se

en underbar blogg med en riktigt läckerbit till häst :)

2012-02-19 @ 11:56:59
URL: http://sandraaplate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0