Hur vi behandlar våra hästar

En sak som jag tror varierar väldigt mycket är hur vi hanterar våra hästar, att vi uppfostrar dem på olika sätt, rider dem på olika sätt det vet ju alla. Men att vi tänker på det tror jag inte. För tänk egentligen på skillnaderna, vissa slår hästarna när dem gör fel medans andra ignorerar och inte gör någonting alls. Vissa andvänder rösten medans andra endast använde kroppspråk samt puttar, knuffar och liknande. Skillnaderna är stora.

Jag tycker att man borde tänka på detta när man köper en ny häst, hanterar någon annans häst eller liknande. För när jag rättar min häst kanske jag gör på något helt annat än vad du gör, så om du skulle hantera min häst. Är det konstigt att hästen blir förvirrad? Är det konstigt att det tar tid innan hästen verkligen förstår vad du menar i olika situationer när du köpt en ny häst? Nej det är det inte men jag tror att FÅ tänker på detta.

Jag tänker inte heller på detta, man kör sitt race men jag tycker och tror att det hade blivit bättre om man försökte förstå hur det är för hästarna. För vi hade blivit förvirrade om någon hade sagt till oss att man stavade Hjälp: Hjälp och om nästa sagt att det stavas jälp. På samma sätt ger vi alla lite olika signaler när vi är med hästarna och för att allting ska gå exakt som man vill tror jag att man måste tänka på det, och även att det bara är du som hanterar din häst, det går inte i längden. Men det är det jag tycker att man borde tänka på.

Tänk på hur ni hanterar andras och din egen häst, för vi alla hanterar alla hästarna på lite olika sätt och ibland kan det bli missförstånd.



Det är inte så konstigt att allt inte går perfekt när vi hanterar hästar vi inte är vana vid och att hästen kanske missförstår en ny ryttare, det måste vi tänka på när vi rider andras hästar, och därför kommer det inte gå lika bra för en ny ryttare första gången den rider en häst som det går för den som är van att rida hästen trots att ryttarna är lika duktiga. Jag tänkte på det när jag red Råttan och försökte rida honom på det sättet han är van att ridas på och inte hur jag rider mina ponnyer.


Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0