Hästen måste lita på sin ryttare!

För att allt ska fungera mellan häst och ryttare vid ridning och hantering måste hästen lita på ryttaren. Detta är jätte viktigt då om hästen inte trivs och heller inte litar på ryttaren när den tex. blir rädd kommer den inte lyssna på dig men om hästen litar på dig vet den att du har rätt och följer det du säger. Detta är jätte viktigt när det gäller allt för om hästen trivs med ryttaren kommer den även att vilja arbeta och göra sitt bästa. Det kan man jämföra med att vi som människor heller inte kan samarbeta med en person vi verkligen inte tycker om. På samma sätt måste ryttaren och hästen trivas med varandra.

Det jag vill framhäva med det här inlägget är att innan du och hästen verkligen trivs med varandra kommer er utveckling att gå långsammare än när ni litar på varandra. Vissa hästar är duktiga på att följa "okändas" hjälper medans andra hästar är väldigt känsliga och måste trivas med sin ryttare för att allting ska fungera men när hästen verkligen litar på ryttaren är det som allra bäst. Man måste ha ett band till sin häst och hästar kan inte hanteras som om de vore saker, de är liv och har egen vilja och för att allting ska gå bra måste både hästen och ryttaren vilja jobba.

Jag tycker att om du som läsare nu känner att din häst skulle behöva lita lite bättre på dig så tycker jag att du ska ägna mycket av din tid till att bli kompis med din häst och göra roliga saker med den samt även att ta steg framåt, kanske utmana lite genom att försöka ta steget fram mot vad din häst är rädd för. Ja bli vän med din häst och bilda tillit till varandra, men en sak som också är viktig är att du måste lita på din häst också, inte alltid tro det värsta om den våga krama den, vara med den sitta i boxen när den står lös, ja dessa saker kanske är självklara för några att ni gör men om ni känner er osäkra på vad er häst skulle göra i dessa situationer undviker ni kanske detta, ta då steg farmåt genom att stå på huk medans hästen har grimma. Ja ni fattar kanske.


Ja jag litar fullt på mina hästar, men sen vet jag hur dem är och försöker undvika det jag vet att dem blir irriterade på.


Kommentera!<3
Postat av: Danielle

sv:

Haha okej, jag är jätte avundsjuk. Men vi lägger ned det här nu för du verkar inte förstå vad jag menar iallafall. Fula hästar och rosettplockare, what ever. Roligt att du har kämpat och nått resultat, för det är ju faktiskt det man kämpar för!

2012-02-17 @ 21:52:27
URL: http://frysmarkt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0