Sporrar!

Sporrar!

 

Mina åsikter om sporrar.

Som nog alla vet (i alla fall vi som rider ponny) så finns det en max gräns på hur långa sporrar man får ha när man tävlar ponny. Jag förstår självklart varför den gränsen finns där. Den finns där för att det finns mäniskor (framför allt dem med mindre antal timmar på hästryggen) som inte kan hantera sporrar. Det finns ju även dem som inte kan hantera endast 15 mm långa sporrar. Men sen finns det ju dem som kan hantera skarpare sporrar också. Vilket jag tycker att dem borde få om dem vill. Jag anser att man borde ha något slags ”sporrprov” alltså att man kan rida för en till exempel utbildad C-tränare som kan skriva ett intyg på att man får ha längre sporrar eller något liknande.

Ibland kan det vara bra att ha en lägre sporre för att komma åt hästen bättre (den behöver kanske inte vara skarpare). Men jag tycker att vissa regler är ganska onödiga, igetligen. Vad är den stora skillnaden på om du har en sporre som är 15 mm, eller om den är typ 20 mm. Jag tror inte att hästen blir påverkad speciellt mycket mer om man har en lite längre sporre utan att det endast kanske gör det lite lättare för ryttaren att komma åt hästen.

Vad tycker ni?


Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0