Ridtips

Ja fick en kommentar om att ni eller i alla fall hon ville att jag skulle skriva några ridtips om hur man lösgör och så, så nu tänkte jag ge er lite tips då och då.

De övningar jag nu skriver om kanske inte fungerar på just din häst men jag har märkt villka övningar som fungerat för mig och dessa kan vara värda att testa.

Ja denna övning är bra för att få en lösgjord häst eftersom man ställer i volterna som brukar lösgjöra väldigt bra, sedan så kan det fungera att flytta för skänkeln, detta lösgjör också hästen. det viktiga med övningen är att när man ställer samt i skänkelvikningarna får man inte släppa ytterhjälperna, utan i stälningen ska man ha kvar stödet på ytter, i skänkelvikningen kan du också ställa hästen lite lätt, för att lösgöra


Denna övning tycker jag är bra för man ställer om hästen ofta och hästen blir följsam i båda sidorna, dock så kan det vara bra att ha lösgjort hästen lite innan denna övning (i fall man har en stel häst) tex. med övningen åvan. Jag tycker att det kan vara bra att göra vågorna då man böjer hela hästen men inte åt samma håll hela tiden, man mjukgör båda sidorna och den ger även en följsammare häst. jag tycker också att det är bar att göra någonting annat på den andra långsidan, detta gör ofta hästen mer vaken, man rider inte om ´samma sak om och om igen, det kan leda till att hästen blir lite seg.

Ja nu har ni fått två övningar som ja hoppas att ni kan ha nytta av, ni får jätte järna testa dessa övningar och sedan kommentera vad ni tyckte om övningarna.


Kommentera!<3
Postat av: Danielle

http://frysmarkt.blogg.se/2011/october/allt-mellan-svart-och-vitt-fragestund.html#comment



Har frågestund på bloggen, fråga gärna nånting :)

2011-10-25 @ 21:21:06
URL: http://frysmarkt.blogg.se/
Postat av: Lisis

Bara testat en gång, men tycker att det gav resultat i slutet av ridpasset :)

2011-10-26 @ 13:24:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0