Baksidan av rid världen

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att det dåliga med häst världen inte syns, både i hoppningen och i dressyren, ja i alla grenar men jag tänkte fokusera på just Hoppningen och dressyren. Man borde istället ta tag i detta och föreläsa om hur/vad man bör undvika och vad man ska göra i stället.

Hoppningen:
Det jag främst tycker är väldigt tråkigt i hoppningen är att det är så viktigt att komma runt fort att det tyvärr händer olyckor, där hästen kraschar eller liknande, sen tycker jag att det är väldigt synd att många bara bryr sig om tiden, jag tycker att det är viktigare att hästen och ryttaren är samspelta och att det blir bra språng. Jag tycker att det är väldigt synd också att det man får se av dem ryttarna man ser upp till är när det går fort och när de satsar, men man får inte se allt jobb bakom hur bra de lägger hästarna och allt arbete det är på marken alltså, de jobbar ju bara inte med hoppningen utan i dressyr också.

Jag tycker att man som hoppryttare först och främst borde tänka på hur det går mellan hindren och sen hur språnget blir om man jämför med hur hästen gick mot hindret, för när man kommer upp i höjderna kan man inte bara driva på och styra då måste man lägga hästen riktigt bra, och det ser väldigt lätt ut på de som rider på elit nivå, men de är för att de tränar, de styr inte bara de rider mot hindren.


På den här höjden måste man rida bra mot hindret och lägga hästen rätt.

Ja tycker att vissa ponnyer och hästar är för snälla när de hoppar i vissa lägen när ryttarna lägger hästarna orättvist. Säger absolut inte att alla hoppryttare beter sig på det här sätten jag betonar ju det dåliga!

Dressyr:
Det jag främst tycker är synd med dressyren är att det viktigaste är hur det ser ut, men det kan se bra ut utan att vara bra, ja ni kanske förstår vad jag menar, en häst kan mer eller mindre vara ihop tryckt i en ”bra form” ja det kan se bra ut utan att vara det. Det tycker jag är väldigt tråkigt eftersom dressyren först är tänkt för att hästen ska balansera upp sig själv, men jag tror inte att en häst mår bra av att vara ihop tryckt.

Sen är det Rollkur detta tycker jag är väldigt tråkigt också, jag tycker att det viktigaste är att hästen mår bra och inte hur det ser ut. Sen så tycker jag att det är synd att man tar genvägar på sätt som dessa eller att man lär hästar olika saker på elaka sätt, nej då är det bättre att ta det lugnt och lära hästen sakerna rätt från början.



Man kan inte veta vilket sätt man tränar på för att komma hit, men jag hoppas att man väljer det rätta sättet, utan genvägar!

 Samma sak här alla rider ju inte så här utan jag betonar det dåliga som förekommer!

Men för att minska de dåliga sakerna som förekommer innom ridsporten kan vi börja med att tänka på oss själva, och sen hjälpa andra att upplysa om hur det borde vara, Víssa har oturen att lära sig fel av vissa personer, men vi borde då hjälpa dem att lära sig rätt. Kanske kan du skriva om detta på din blogg:)



Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0