Ingen hjälp!

Inom ridsporten pratar man ju om hjälper, och idag tänkte jag skriva lite om tygeltag och framförallt ett som jag inte anser ”finns” egentligen.  Och det är när man tar handen förbi den andra, alltså när man korsar händerna för att hästen skall böja på halsen. Det är inte ett tygeltag som ”finns” egentligen, och det är inte ett korrekt tygeltag. Som bilden förklarar!

 


Fin bild tycker jag att jag har gjort, hoppas att ni förstår vad jag menar! :)

Men jag tycker att det är riktigt dåligt att vissa hopptränare lär ut att det är ”rätt” att hästen bara ska knycka av på nacken och då går den ju ”jätte fin” (enligt dem). Och nu säger jag verkligen inte att alla hopptränare gör det, men jag vet att det finns hopptränare som lär ut det. Och ja tycker att det är riktigt dåligt at dem hopptränare att lära ut fel. Okej om man rider fel själv, men varför lära ut fel. Det förstår inte jag, för tänk hur mycket dem andra lär sig fel pga att tränaren lär ut fel. Jag tycker inte att det är okej att tränare lär ut fel. Jag blir faktiskt lite smått irriterad när jag ser någon rida på det sättet som är ”fel” eftersom jag vet att det någon gång förmodligen vart en tränare eller liknande som har sagt att det är ”rätt” fast det inte är det. Det gör mig irriterad! Jag förstår inte hur man hittar på en ny hjälp som inte finns egentligen, och det gör mig lite irriterad! Vad tycker ni om detta? Har ni sett det eller har någon lärt er det? Kommentera och berätta!


Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0