Hästar = Flockdjur...

En sak som jag tycker är väldigt viktigt att uppmärksamma och vilket jag alltid försöker att tänka på är att hästar är flockdjur. Detta vet nog alla som har hand om hästar och även många andra så just det faktat att hästar är flockdjur. Det behövs nog inte uppmärksammas men det jag tycker att vi borde tänka på mer är följderna, och att det kanske finns en andlednin tilln varför hästar reagerar pån ett visst sätt.

Det jag menar och vill att alla läsare på vår blogg ska tänka på är att hästar är vana vid att vara med varandra, så ja tycker att man ska försöka ha sina hästar med en kompis. Ibland går det tyvär inte men jag tycker att man borde försöka först. Vi försöker att ha våra hästar med andra hästar för att de ska kunna få busa och så men ibland går det inte med vissa hästar. Just nu står inte Shadow med någon men vi kanske ska testa att släppa ihop Fire och Shadow igen. Vi får hoppas att det fungerar, men i alla fall så det jag menar med detta är att vi vill ha våra hästar i hagen med andra hästar och det vill nog dem allra hälst också, sen kanske det inte alltid fungerar.

Men eftersom hästar är flockdjur och vill vara nära varandra är det inte så konstigt att hästar springer i hagen när de står ensamma. Det är heller inte så konstigt att vissa hästar inte kan ridas ut själva eller som Don, han blir tittigare om han är ensam i ridhuset så därför försöker vi rida samtidigt som varandra. Allt detta tänker man knaske inte på. Du kanske inte skulle tänka på att det är för att den saknar en annan häst som den är extra på tårna eller stutsar omkring och försöker vända tillbaka hem på uteritten. Men nu ber jag er att försöka tänka på detta, jag tror inte att du tycker att det är kul att vara ensam alltid heller, som att gå på den mörka parkvägen hem ensam, ja det är nog inte så jätte kul.

Sen vill jag uppmärksamma att det är väldigt bra att vissa hästar kan lita på människan på ryggen som en kompis, men om den någongång inte gör det ska vi inte bli sura, nej vi borde tänka på hur det faktist är, och det vi vet är att ALLA hästar är flockdjur.


Detta är ett tecken på att hästar gillar varandra, och dessutom gillar att vara i varandras närhet.


Kommentera!<3
Postat av: Cornelia

sv; kan jag lägga upp dom på facebook? det är typ bara 2 :D

2011-11-15 @ 20:34:53
URL: http://corneliathornvall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0