Ridskolor!

Det har varit mycket snack om ridskolor nu. Många klagar och säger att et är dåligt, ridskoleeleverna säger att dem har fel och att det inte alls är dåligt. Jag har även läst ett inlägg där det stod att vi privatryttare är för "upptagna" med våra egna hästar för att se hur det igentligen är, viket jag tycker är sååå fel. ANdledningen till att privatryttarna tycker att ridskolarna ehandlar ina hästar dåligt tror jag har med vanor att göra. Många privatryttare står i egna stall eller i bra privatstall, med super bra hagar och mat (jämfört med ridskolor) men det betyder inte att ridskolarna betalar sina hästar dåligt, men dem behandlar kanske inte sina hästar lika bra som privatryttarna gör.

För oss privatryttar tror jag att det är många som ÄLSKAR sina hästar, för mig betyder våra hästar jätte jÄTTE mycket, och jag älskar dem verkligen super myycket, och det gör att jag vill att dem ska få det bästa som ara går, men på en ridskola älskar nog inte personalen hästarna, dem är deras jobb.

Men jag anser faktiskt inte att alla ridskolar behandlar sina hästar illa eller dåligt, men det finns nog ridskolor som gör det. men det finns faktiskt privatryttare som också behandlar sina hästar dåligt och som egentligen inte borde ha hästar. SÅ jag tycker faktiskt att ridskolehästarna mår bra, även fast dem hade kunnat haft det bättre.



såhär hade man ju gärna sett att ridskolehästarna hade fått stått, i STORA gräshagar.


Kommentera!<3
Postat av: Jackie

Det finns jättemånga bra ridskolor i sverige, men också en del dåliga. Det beror ju på hur folk tar hand om hästar överlag. finns ju många privatryttare, som du sa, som inte borde få ha häst.

Dessutom är ridskolor ganska "fattiga" och har inte pengar nog för att köpa kanske den rätta utrustningen i alla fall som en privatryttare kan med bara en häst.

Man får ju tänka att utan ridskolor hade många, flera tusen antagligen, inte haft möjlighet att vara omkring hästar.



Och privatryttare kan ju alltid bidra med sina kunskaper och vanor på ridskolor. Anmäla sig som hjälpare eller vad som helst.



Jag har jobbat på en ridskola, där iv har bella, i två veckor. Det är jättehårt arbete och att ta hand om trettio hästar när man bara är några få personer gör att all tid till varje häst begränsas. Det är synd, boxarna blir inte lika rena osm om det hade varit en person som bara behöver mocka två stycken eller så.

Man ska visa respekt för dom som jobbar på ridskolor, en privatryttare är bara van vid en häst åt gången.

2011-12-23 @ 12:31:34
URL: http://jackieie.blogg.se/
Postat av: Emelie

God jul!

Vi har just nu dragit igång en veckans blogg. Hoppas du vill vara med: http://ourweekday.blogg.se/2011/december/veckans-blogg-1.html



Kram :)

2011-12-23 @ 18:41:18
URL: http://ourweekday.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag tycker personligen att det häst snacket om ridskolor har blivit lite utjatat i blogg världen på fel sätt! DEt finns sååå många ridskola hästar som har det bättre en privat hästar och tvärt om! Samma sak som att det finns så många bättre ryttare och hästvana människor på ridskolor och tvärt om, det finns för och nackdelar över allt i allting! MEn man ska inte dra alla över en kam! Det du säger om att privathästar blir mer älskade är fel! PÅ ridskolan där jag arbetar har alla ponnysra och hästar 1-3 skötare var som sköter dom VARJE dag i timmar, inte rider utan bara borstar och pussar på dom! Skötarna tvättar deras spiltor/boxar matkrubbor m.m så våra ponnysar och hästar blir väääldigt älskade kan jag lova! OCh tro mig jag har varit på ridskolor där hästarna/ponyssarna i stortsett har fått gå på lösdrift i STORA gräs hagar året om! Så snälla dra INTe alla över en kam! :)

2011-12-26 @ 00:47:01
URL: http://appelvikensridskola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0