Ridskolor!

Som många nog vet så har ämnet ridskolor blivit ett hett ämne i bloggvärden och jag har redan skrivit ett inlägg om ridskolor men tänkte skriva ett till som är lite mer infattande.

 
(hade ingen bra bild som passade in...)


Ridskolor är en bra sak som ger fölera tusen svenskar möjlighet att börja rida även fast dem inte har råd med en egen häst. Ridskolor är även ett bra sätt att lära sig grunderna inom ridningen. Men får changsen att rida flera olika hästar, man lär sig att rida olika hästar som är olika svåra, välridna och pigga, sega, ja, allt. Men allt är inte possitift om ridskolar och det finns mycket som behöver förättras. Jag red på en ridskola och det var där jag lärde mig rida, men mycket har jag lärt mig på privat häsar eftersom dem ofta är mer välridna och lydiga eftersom det inte är typ 15 personer som rider dem i vecka utan kanske en till tre olika ryttre. Att ridskolehästarna (speciellt små ponnyerna) rids av typ 15 personer på en vecka och många rider ju inte heller hästarna i for (eftersom dem inte lärt sig ännu), det gör att hästarna blir stelare och jobbigare att rida i form, vilket gör det ännu svårare för eleverna att lära sig rida hästarna bra såå att dem kan bli mjuare och gå lättare i en bra och hälsosam form. Det blir alltså som en ond cirkel där hästarna rids mer och mer fel och blir svårare och svårare att rida. Så jag anser att alla ridskolehäatar borde ha perioder där dem endast rids av ridlärare eller någon av dem duktigare eleverna, så att man kan få dem att gå bättre och bli lättare för dem andra eleverna.


(hade ingen bra bild som passade in...)

Men det finns andra nackdelar också. Hagar, många ridskolor har dåligt med plats och därför får hästarna antingen inte gå ut alls under en dag, eller i pytte små hagar. Det är ocksåa ganska vanligt att dem släpper ihop fler hästar än vad dem borde i samma hage, vilket leder till flera skador när hästarna gör upp om rang, eller tävlar om maten. Hästarna får heller ingen lugn och ro utom nattetid, det är ungar som står i deras boxar och håller på med dem helatidan, inte undra på att många ridskole hästar är lite småsura i boxen. Jag tror att man kan göra mycket för att förbätra hur ridskolehästar har det, det är därför jag också detta inlägg, för att visa mina tankar om ridskolor.


Kommentera!<3
Postat av: Jessica

Jag red på en super bra ridskola. Hästarna hade stora hagar och de var privat/ridskolehästar så de reds av sina ägare och av ridskoleelever, det tycker jag är jätte bra! :) Men den ridskolan jag red på kanske var ett undantag (eftersom den var super bra), jag vet inte hur det är på andra ridskolor direkt men i din text låter det som om de tråkigt nog inte är så jätte bra.

2011-12-30 @ 16:42:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0